Seminars and Workshops

• Franco-Romande Neurology Meeting
    on the May 12, 2017
    On May 12th, in the framework of the "Franco-Romande Neurology Meeting" ("Réunion Franco-Romande de Neurologie"), Prof. Giacomo Rizzolatti will present a talk on "Mirror neurons and new horizons in Neuroscience", at 8.30 AM, Amphithéâtre Boucherle, Faculté de Médecine
  • Séminaire de Jean-François Démonet (Centre Leenaards de la Mémoire - CHUV / Université de Lausanne)
  • Journée Scientifique de NeuroCog
    on the November 20, 2017
    Une journée d'exposés scientifiques et d'échanges autour des thématiques pluridisciplinaires et actions du projet NeuroCog, pour les membres des 46 équipes de recherche impliquées
  • Le congrès "Neurofluidics: Neurosciences and Microfluidics" à Genoble
    from November 23, 2017 to November 24, 2017
    Une conférence internationale aux frontières entre les neurosciences, neurosciences computationnelles, la microfluidique et les microtechnologies
  • On Implicit Affect and Cognitive Effort
    on the February 9, 2018
    Séminaire du Professeur Pr. Guido H.E. Gendolla (Université de Genève)
  • Séminaire de Carmen Sandi (Brain Mind Institute, Swiss Federal Institute of Technology Lausanne, EPFL, Switzerland)
  • European Meeting of Neuroscience
    on the May 25, 2018
    La troisième édition du congrès européen organisé par les doctorants du GIN
  • Seminar : Emmanuel Brouillet
    on the June 5, 2018
    Emmanuel BROUILLET, director of the Neurodegenerative Diseases Laboratory (CEA-CNRS UMR9199) will give a talk on “DCLK3, a neuronal kinase whose functions remain to be elucidated. The event will take place on June 5th, at 11:00 am at Amphi Serge Kampf (GIN) Emmanuel Brouillet is invited by Frédéric Saudou
  • Seminar : Yushinori Sagisaka
    on the June 18, 2018
    Yushinori Sagisaka, Director of the Sagisaka Lab ("Laboratory of Language") will give a talk on “Communicative prosody generation and X-modal speech description based on sentiment information”. The event will take place on June 18th, at 14:00 pm at Amphi auditorium IMAG
  • Séminaire de Mohamed Chetouani (Institut des Systèmes Intelligents et de Robotique / Professeur Sorbonne Université): "Capturing interpersonal interaction dynamics"
  • Les réunions 2018 du Club Conscience sur le thème "Les états de conscience"
  • A l’heure où Grenoble se positionne sur un futur Institut IA, la question des liens entre Intelligence Artificielle (algorithmes et systèmes) et Intelligence Naturelle (cerveau et cognition) constitue un véritable socle permettant de doter ce projet ambitieux d’une valeur ajoutée très adaptée à ce site.
  • Vendredi 13 juillet, le workshop « L’Intelligence Naturelle au cœur des enjeux de l’Intelligence Artificielle – Les atouts du site grenoblois » a réuni plus d’une centaine de chercheurs à l’auditorium IMAG.
  • Abstract: Stereoscopic vision has emerged in various species of the animal kingdom and supports 3D perception. In this talk, I will show how computational neurosciences and neuroimaging in both human and macaque can permit to better understand the processing of stereoscopic information in the primate brain.
  • La Structure Fédérative de Recherche - SFR- Santé Société, Université Grenoble Alpes, les équipes grenobloises engagées dans la recherche sur les maladies neurodégénératives (Programme NEUROCOG, GRenoble Excellence in Neurodegeneration GREEN), en partenariat avec l'association France Parkinson, organise une journée consacrée à "l'Actualité de la recherche sur la maladie de Parkinson", le 12 septembre 2018 à Grenoble. Inscription gratuite et obligatoire.
  • Abstract: Neurite formation is a crucial stage of neuronal differentiation. However, the mechanisms that determine how and at which position neurites emerge are still poorly understood. We investigated neurite initiation in chick dorsal root ganglion (DRG) neurons. Time course analysis of cell morphologies in nascent ganglia suggests that initiation sites are induced at specific positions...
  • Seminar of Thérèse Collins on "Trans-saccadic correspondence"
  • Club conscience : 4 octobre
    on the October 4, 2018
    Le 4 octobre 2018, à 13h30, au GIN, le Club Conscience se réunit pour parler de "Quelles pratiques expérimentales pour mettre à l’épreuve les différentes théories des états de conscience ? " (intervenant : Denis Perrin)
  • Seminar by Meaghan Creed (University of Maryland School of Medicine, Baltimore, USA)11.30 am at GIN - Amphi Serge Kampf
    Targeting the Ventral Pallidum to Treat Addictive Disorders
  • Seminar of Leila Reddy - CerCo, Toulouse
    Object representations and the influence of learning : insights from single neurons and fMRI patterns
  • On Friday 26 October 2018, from 11am to 1pm, at Amphi S. Kampf (GIN), NeuroCog will continue its cycle of seminars by inviting Meritxell Bach Cuadra (Medical Image Analysis Laboratory/ University of Lausanne), Florence Forbes (Inria Montbonnot) and Sylvain Harquel (LPNC-IRMaGE) for a conference entitled "Advanced Methods for Brain exploration"
  • Seminar of Christine Assaiante - LNC, Marseille
    Construction de la représentation du corps en action au cours du développement typique et atypique
  • Seminar of Bruno Bonaz11.30 am at GIN - Amphi Serge Kampf
  • NeuroCoG Scientific Day
    on the November 19, 2018
    The CDP IDEX NeuroCoG organises its Scientific Day on Monday, November 19 from 8.30 am to 1pm (IMAG Amphi).
  • Seminar of Alexandra Pacureanu
    Coherent, bright and focused light to resolve neural circuits
  • Seminar of Laurence Taconnat - CERCA, Tours
    Personnalité, estime de soi, réussite préalable à une tâche… Effet des variables non cognitives sur la mémoire au cours du vieillissement